Fotografia produktowa może poprawić sprzedaż w sklepie

Prowadzisz sklep internetowy lub stacjonarny, a może sprzedajesz na Allegro lub eBayu? W tym artykule powiem Ci, jak dobra fotografia produktowa może pomóc w zwiększeniu zainteresowania Twoimi produktami i tym samym zwiększyć ich sprzedaż.

 

 

Dlaczego dobre zdjęcia produktowe są ważne?

Pozwól, że zadam Ci pytanie. Na co zwracasz największą uwagę, przeglądając sklepy internetowe, serwisy z ogłoszeniami lub katalogi produktowe? Podejrzewam, że odpowiedź jest jednoznaczna, na zdjęcia! Pierwsze co przyciąga uwagę kupującego i decyduje o jego zainteresowaniu produktem to właśnie zdjęcia. Są one wizytówką do poznania ceny i parametrów produktu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ większość ludzi jest wzrokowcami. Ponadto każdy wybiera według swojego subiektywnego gustu. Tak pracuje ludzki mózg i to się raczej prędko nie zmieni, warto więc tę cechę wykorzystać dla swojego biznesu. Spytasz, w jaki sposób? Oferując potencjalnym klientom wysokiej jakości, profesjonalne zdjęcia produktowe.

Na zdjęciu obok pokazuję Ci przykładowe studio fotograficzne do realizacji zdjęć produktowych. Jak widać nie jest to wcale takie proste, wymaga sporo sprzętu (softboxy, blendy, tła, obiektywy) i doświadczenia.

 

przykład studia fotograficznego Unsplash Inspiracje

 

Jakie są trendy fotograficzne w sesjach produktowych?

Sesje produktowe z rekwizytami lub modelami

W zależności od potrzeb klienta zdjęcia można zrobić na kilka sposobów. Popularne są sesje produktowe z rekwizytami, lub modelami. Dobrze przygotowane otoczenie lub udział modela pozwala pokazać produkt w praktyce. Wzbudza to dodatkowe zainteresowanie odbiorcy. Przykładowo nowe trendy w modzie można pokazać na eleganckich modelach i pięknych modelkach. Ponadto sesje mogą być w studio lub w plenerze (miasta, biura, kawiarnie). Tego typu zdjęcia, często wędrują na billboardy, banery reklamowe lub do drukowanych katalogów. Ponadto sesje tego typu to często większe koszty podyktowane potrzebą wynajęcia modeli i przygotowania scenerii.

Fotografia produktowa Vido Fotografia Produktowa
Zdjęcia produktowe Vido Fotografia Produktowa

 

Zdjęcia produktowe na jednolitym tle

Fotografia produktowa często kojarzy się ze zdjęciami na białym (lub dowolnie innym) tle. Warunkuje to potrzeba pokazania samego produktu bez odwracania od niego uwagi. Wyobraź sobie sytuację, w której wchodzisz na podstronę kategorii sklepu internetowego. Widzisz tam kilkadziesiąt produktów, każdy w innej scenerii. Dla oka może to być już mało czytelne. Zatem jednolite tło pozwala skupić uwagę widza na produkcie, kiedy wymaga tego sytuacja. Sesje produktowe na dowolnym tle tworzone są przeważnie w studio z użyciem dobrego oświetlenia i specjalnie dobranych obiektywów. Jako tło służy odpowiednio naciągnięty i ustawiony materiał.

Lampka na nautralnym tle Unsplash Inspiracje
Lampka na nautralnym tle Unsplash Inspiracje

 

Zdjęcia, które pokazują indywidualne cechy produktu

Umiejętność pokazania na zdjęciu praktycznych cech danej rzeczy to w fotografii produktowej niezwykle pożądana zaleta. Przykładowo, jeżeli fotografia produktowa zegarków wymaga pokazania ich odporności na wodę, to można zegarki delikatnie spryskać wodą. Natomiast w fotografii kulinarnej jedzenie można pokazać na talerzu w apetycznej formie. Nie da się ukryć, że w tej kwestii potrzebna jest pewna kreatywność ze strony fotografa. Nierzadko oprócz doświadczenia liczy się też dobry pomysł.

Pokazanie cech produktu na zdjęciu produktowym Vido Fotografia Produktowa
Pokazanie cech produktu na zdjęciu produktowym Vido Fotografia Produktowa

 

Gdzie można wykorzystać zdjęcia produktowe?

Błędem jest sądzić, że zdjęcia produktowe wykonuje się tylko na potrzeby sklepów internetowych. Ponieważ profesjonalny fotograf dostarcza klientowi zdjęcia cyfrowe w wysokiej rozdzielczości i różnych formatach to ich zastosowanie może być naprawdę duże.

Podam Ci kilka praktycznych przykładów na wykorzystanie zdjęć produktów:

  • sklepy internetowe (e-commerce),
  • newslettery produktowe (e-mail marketing),
  • katalogi, broszury,
  • ulotki (druk składany),
  • oklejanie witryn sklepowych, billboardy, banery (druk wielkoformatowy),
  • prezentacje multimedialne, reklamy na telebimach (media).
Zdjecie produktowe na benerze reklamowym Vido Fotografia Produktowa
Zdjecie produktowe na benerze reklamowym Vido Fotografia Produktowa

Jak już zauważyłeś, jedna profesjonalna sesja produktowa, to możliwość wykorzystania zdjęć na wielu różnych płaszczyznach reklamowych. Jest to więc wydatek, który się opłaca :)

 

Fotografia produktowa, a render 3D

Jako ciekawostkę powiem Ci, że do prezentacji produktów coraz częściej wykorzystuje się też rendery komputerowe. Co to oznacza? Dokładnie to, że produkt, którym cieszysz oko, został całkowicie stworzony w programie do grafiki 3D, czyli wyrenderowany w komputerze. W praktyce zdjęcia tego typu pozbawione są wszelkich niedociągnięć związanych z fotografią cyfrową (refleksy świetlne, cienie, kurz, pyłki, zarysowania). Prawdopodobnie przez to są także trochę sztuczne i nie oddają w pełni produktu w rzeczywistości. Modelowanie 3D to nadal dość droga usługa i zazwyczaj wykorzystywana jest przez większe firmy. Dlaczego o tym Ci wspominam? Chcę, abyś miał świadomość różnicy między dobrym i prawdziwym zdjęciem produktowym a pięknym dla oka, ale trochę sztucznym renderem komputerowym.

 

Na co zwrócić uwagę zlecając sesję produktową?

Ok, skoro tyle już wiesz na temat fotografii produktowej, sprawdź teraz, na co zwracać szczególną uwagę przy takim zleceniu.

  • Na początku określ, do czego będziesz wykorzystywać zdjęcia produktów, może to decydować o kosztach sesji produktowej.
  • Postaraj się określić jaka ilość produktów będzie fotografowana, zazwyczaj jest to pierwsze pytanie, jakie pada ze strony fotografa.
  • Pamiętaj, że sesje produktowe z modelami lub w niebanalnej scenerii mogą być droższe, ponieważ dochodzą do nich koszty modelingu, lub scenerii.
  • Dobry fotograf oprócz sesji produktowej powinien także zapewnić Ci cyfrową obróbkę zdjęć oraz ich dostarczenie w wysokiej rozdzielczości i różnych formatachgraficznych (PNG, JPG, RAW).
  • Zwracaj uwagę na detale i sprawdź, czy zdjęcia są dobrze oświetlone i odpowiednio ostre.
  • Pamiętaj, że oprócz doświadczenia zawodowego fotografa, w czasach konsumpcji, ważny jest także pomysł na kreatywną sesję produktową.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten wpis, jak i zawarte w nim cenne wskazówki będą dla Ciebie pomocne. Być może dzięki nim będziesz wiedzieć jak zlecić sesję produktową dla swojej firmy. Z doświadczenia wiem, że profesjonalna fotografia produktowa pomaga zwiększyć sprzedaż produktów. Dlatego jestem pewny, że profesjonalna sesja produktowa ma duży potencjał w konwersji sprzedaży.

 

X Witryna wykorzystuje pliki cookies w celu jej prawidłowego funkcjonowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację plików cookies witryny. Więcej o plikach cookies i sposobach ich wyłączenia można przeczytać w polityce prywatności i plików cookies.